söndag 9 november 2014

Rätt till second opinion


Vera och jag sitter på tåget på väg till Stockholm och har precis ätit  den fantastiska frukost som SJ har att erbjuda...(hur kan det vara så svårt att få till det?)
Hon tycker att det ska bli kul att hälsa på våra vänner och min moster. Syftet med denna resan är att jag har fått en tid på Karolinska för en second opinion.

För några veckor sedan så satt jag på Kirurgkonferensen med bar överkropp och ca 8st experter och var så jävla ovärdigt utlämnad. Lämnad i experternas våld.
Jag frågade om igen om det var så att jag kunde få nya bröst i samband med operationen?
Kirurgen Rolf som är chefen satt med armarna i kors(ser ut som en bulldog i tecknad film)och svarade lite nasalt på alla mina frågor med.
-Det vore vaaaaansinne! Bara för dom gör så i huvudstaden så betyder inte det att det är bra.

Vansinne?? Är det vansinne för att jag inte vill vara stympad i 2-3 år?
Han säger att återfallsrisken finns och att det är svårt att undersöka sitt bröst om det är rekonstruerat.
Hmmm, kommer dom inte ha koll på mig då menar han? Eller vad menar han?

Jag tog saken i egna händer och ringde min plastikkirurg som är som min andra familj. Han sa att han jobbade med en kvinna som gör just rekonstruktion på Karolinska och ringde henne. Hon sa att jag kunde kräva en så kallad second opinion och det var min fulla rätt som patient. Varför sa inte Rolf detta??
Jag börjar undra om detta handlar pengar mer än sjukvård och livskvalitet. Grejen är den att Sahlgrenska åker ändå på räkningen och Karolinska äran.
Jag ringde även Roger som också är kirurg på Sahlgrenska och han hjälpte mig med remissen. När jag pratade med honom som förövrigt var väldigt sympatisk så sa han också att det just handlade om återfallsrisk och att det inte är lika lätt att upptäcka om Mr C är tillbaka...
Fast den dagen den sorgen känner jag. Sannorlikheten är inte speciellt stor dessutom. Inte när cellgifterna har visat så bra resultat. Dom kvinnorna som jag pratat med har det gått bra för så varför ska jag tro det värsta?

Nu är det så här att i mitt fall så har jag fått cytostaika först sen blir det operation och sist strålning.
Strålad hud är inte lika töjbar som frisk och det innebär att om det är möjligt att vid operationen lägga in ett implantat så hinner huden stretchas. Jag förstår att alla fall inte ser likadana ut men jag har pratat med kvinnor som fått detta gjort. Även med lite större tumörer så jag hoppas hoppas hoppas.

Det visade sig först att att min remiss inte kom fram så jag ringde till karolinska och pratade med en sköterska där som var fantastisk. Jag beskrev min situation och min rädsla för att bli av med mitt bröst och hon sa att det är det som vi gör här. Hon hjälpte mig med en tid och jag fick ringa till SU och få min remiss faxad till dem. Det går inte av sig själv direkt...

Om det nu är så att det INTE går som jag vill så tar jag det. Men man måste ha en ärlig chans att få förstå allt detta som är så svårt.
I morgon vet jag...
Will keep you posted.


Nedan är ett urklipp från vårdguiden...Tycker att det är bra att man vet om detta.

Vad gäller?


Om man har varit hos en läkare och fått ett sjukdomsbesked som innebär att man står inför svåra medicinska beslut kan man ha rätt att få en ny medicinsk bedömning av en annan läkare, en så kallad second opinion. Det innebär att man har möjlighet att bli undersökt av en annan läkare än den man först vände sig till. Syftet med att få en second opinion är att man ska vara säker på att man får den vård och behandling som passar bäst för en själv.
En second opinion har man rätt till om
  • man har en livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada och
  • diagnosen eller den föreslagna behandlingen kan innebära särskilda risker eller få betydelse för den framtida livskvaliteten.
Till exempel kan man ha rätt till en second opinion om man har cancer eller någon sjukdom i nervsystemet. Man kan alltid fråga sin läkare om man har möjlighet att få en second opinion.

Hemlandstinget betalar

Det vanligaste är att man får träffa en läkare eller ett vårdteam på ett annat sjukhus än det man först besökte i det landsting där man bor. Om man har önskemål om att komma till någon särskild läkare eller klinik inom Sverige så är landstinget där man bor skyldigt att försöka ordna så att man får komma dit. Det egna landstinget har en skyldighet att bekosta en andra medicinsk bedömning, även om det innebär att man måste resa till ett annat landsting. Hemlandstinget ska även stå för resekostnaden.

Vart kan man vända sig?

Om man vill ansöka om att få en second opinion kan man fråga sin läkare eller någon annan representant för den mottagning där man fått sin första medicinska bedömning.
Man kan också ta kontakt med patientnämnden eller patientombudsmannen i det landsting där man bor för att få information om vilka rättigheter man har enligt lagstiftningen att få en second opinion, en andra läkarbedömning helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar