lördag 19 juli 2014

Första cytostatika behandlingen 18 juni



 Så nu börjar det!
Marie kommer och hämtar mig. Jag är glad att hon erbjöd sig att både köra mig och följa med. Just precis när detta kortet är taget är det som att det bara är en timme kvar till en annan Christine. Före och efter. Vad kommer hända? Hur kass kommer jag att bli??

Vi går först till provtagningen där dom tar blod, 3 rör typ  för att sen gå över till JK. Mamma är där och möter oss. Rebecca har redan varit och frågat efter mig, säger hon som sitter i receptionen på avd. 53. Där jag nu ska infinna mig var 3:e vecka i 5 månader framöver.
Rebecca ska ge mig cytostatikan och berättar hur det kommer gå till.
Först får jag ett dropp ditsatt sen börjar hon med koksalt.
Sen sprutar hon via droppet in något mot illamående samt att jag fick ta en tablett.
Nervös...
Olivia peppar mig...
Hon berättar att det är 3 st olika cytostatika och att det känns inget på första påsen. Marie är bra på att fråga frågor som jag inte tänkt på. Jag är bara så fokuserad på att detta ska in i min kropp!!! Det är rätt stoooora påsar.
Andra påsen är röd och hon va lite rolig och sa att det inte var saft. Den var jag tvungen att sitta helt stilla när jag fick. Det fick absolut inte sticka i kärl eller i området runt nålen för då skulle vi avsluta direkt!
Hade det varit fallet skulle jag sövas ner och fått opererat in ett rör vid nyckelbenet som skulle få vara kvar där i 5 månader!
Det gick bra:)
Det tar lite tid att få i sig detta. Typ en 20-30 minuter per påse.






 Sista påsen skulle kunna sticka lite runt näsan och munnen men det kändes inget heller...
Vi satte oss ute i solen och fikade faktiskt.
När jag är klar så undrar jag givetvis hur jag ska må?
Sköterskan förklarar att det inte behöver vara speciellt jobbigt. Hon sa också att jag var fysiskt stark och att jag skulle fortsätta att träna och röra mig. -Man kan bli väldigt trött, sa hon -men om du sovit bra under natten så är det bättre att gå ut och röra på sig än att vila på dagen.
Jag blir så glad att hon säger detta för många har sagt till mig att nu när du är på cellgifter så måste du ta det lite lugnare med din träning.
Detta kommer att bli ett senare inlägg men träningen har gett mig massor av energi!!!

Dagen löper på och jag känner mig pigg och uppåt. All Kortison som jag fått fungerar tydligen lite som uppåt tjack!
Informationen som jag fått nu är att i 5 dagar verkar "gifterna" och jag har fått ett schema som jag ska fylla i om hur mår samt ett för hur jag ska ta medicinen... Svettas jag mycket så ska lakan bytas ofta och att jag ska spola 2 ggr.

När jag ska gå och lägga mig mår jag fortfarande bra:)
Jag tar i alla fall fram en burk i fall jag skulle kräkas...samt lägger en karta av Pimperan brevid mig. Man vet ju aldrig...
04.30 vaknar jag och då mår jag lite illa och tänker att nu börjar det! Tar en pimperan och är vaken i ca 2 timmar. Sen somnar jag om och vaknar vid 10 tiden och mår bra igen.

För att summera dom här dagarna:
1 dagen=toppen
2 dagen=lite illamående och trött.
3 dagen= märker att jag luktar giftigt! Det vill jag typ kräkas av!
4 dagen=bara lite trött på kvällen men det är ju bara positivt
5 dagen= som vanligt!

Detta känns såååå bra!!!

Hoppas att jag mår så här bra nästa gång också!

Puss Mamma och Marie för ert stöd:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar