tisdag 29 juli 2014

Varför får man bröstcancer?


Vad är bröstcancer?

Bröstcancer är en elakartad (malign) tumör i bröstet. Det finns olika typer av cancertumörer i bröstet. En del växer långsamt, andra växer snabbt.
Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Cirka 8 000 drabbas årligen i Sverige. Mellan 5 och 10 procent av fallen beror på ärftlighet. Du kan inte själv ha orsakat sjukdomen, du har inte blivit smittad och du kan inte smitta andra.

Jag vill bara dela med mig av detta då jag har vid flera tillfällen fått kommentaren,- Men inte du som är hälsan själv!!!
Nu är jag kanske inte hälsan själv men jag försöker leva ett aktivt liv med träning och bra ekologisk(i så stor mån som möjligt)mat.
Snarare skulle jag vilja påstå att OM jag inte hade levt som jag gör och med alla mina år med yoga och meditation så hade jag inte haft det så bra som jag har det idag(so far kanske jag ska slänga in?).


I morgon ska jag göra min 3:e cytostatika. Detta är också min sista av just den här sorten LEC som är en kombo av 3 olika. Min tumör växer väldigt långsamt och efter detta vill dom sätta mig på ett annat cellgift. Något som kan påverka den. Cancerknölen. Som är sååå långsam. Snabbare. Så i 12 veckor, Varje vecka ska jag få detta nu. Kul...


Förra gången följde Monika med. Jag älskar alla mina vänner men när jag får så mycket kärlek och viljan att vara med mig på detta gör mig lite extra kär. Jag är så tacksam och tar emot allt!


 
  Om jag ska sammanfatta hur jag känt mig efter 2:a gången så är det i stort sett lika men denna gången visste jag lite mer och kunde kanske vara lite mer avslappnad. Förutom att jag missade att ta min "anti" kräk tablett och vart jag skulle...men ändå lite coolare. Jag kom i Törnrosa peruken och i receptionen tyckte hon att jag var sååå fin. Jag fattar att inte alla orkar hålla på men det är ändå roligare att känna sig fin. Blir ju gladare själv liksom.
Min blodvärden var jättebra. Till och med bättre än första gången jag var där. Hon frågade vad jag ätit?
jag gör en smoothie varje morgon som ska boosta mitt blod.
Broccli. Ingerfära. Spenat. Äpple. Tror på det faktiskt.
2dl äpple juice  (Råsaft själv eller Brämhults typ)
1/3 broccoli huvud. Med stam
2 cm ingefära
5-6 bollar frusen bladspenat eller 2 nävar färsk.
Mixa.
💕
Denna gången blev jag väldigt torr i ögonen. Svullen och kliade i en vecka ca. sista veckan av 3.
Ögondroppar hjälpte lite faktiskt.

I morgon kör jag som sagt Round #3 och då kommer Pernilla med!!!
Pöss!!



1 kommentar: